یک مطالعه اسپانیایی نتیجه گیری کرد که مصونیت گله ای برای متوقف کردنCOVID-19 ، عملی نیست

19ژوئیه 2020 - براساس یک تحقیق که تصور می شود بزرگترین تحقیق در اروپا است، مصونیت گله ای برای کنترل شیوع COVID-19 امکان پذیر نیست.در این کارآزمایی اسپانیایی بیش از 60،000 نفر بررسی شدند و تصور می شود که تنها در 5٪ از جمعیت این کشور پادتن های کرونا ویروس ایجاد شده باشد.

ایمنی گله ای هنگامی اتفاق می افتد که تعداد کافی از افراد به یک عفونت آلوده شوند تا انتشار عفونت متوقف شود. به منظور محافظت از افرادی که آلوده نشده اند، بین 70 تا 90 درصد از جمعیت باید به بیماری مبتلا و شفا یابند و سپس مصونیت پیدا کنند.

نویسندگان نوشتند: علیرغم تأثیر بسیار زیادCOVID-19 در اسپانیا، تخمین شیوع این بیماری همچنان پائین است و به وضوح مشخص است که برای تأمین مصونیت گله ای کافی نیست.مصونیت گله ای بدون پذیرش خسارت ناشی از مرگ و میرهای بسیار در جمعیت مستعد و تحمیل بار اضافه بر سیستم های بهداشتی، حاصل نمی شود.در این شرایط فاصله گذاری اجتماعی و تلاش برای شناسایی و قرنطینه کردن موارد جدید و عدم تماس با آنها، برای کنترل بیماری همه گیر در آینده ضروری است.

این یافته ها همچنین حاکی از آن است که ایمنیCOVID-19 ، به هر حال می تواند کوتاه مدت باشد، زیرا 14 درصد از افرادی که جواب آزمایش اول آنها پس از بهبودی از این بیماری، برای آنتی بادیها مثبت بود، در مرحله دوم آزمایش، منفی گردید.

دکتر Raquel Yotti، مدیر مؤسسه بهداشت کارلوس سوم و یکی از رهبران این مطالعه، گفت: مصونیت ایمنی برای این عفونت ناقص است، می تواند زودگذر باشد، و فقط برای مدت کوتاهی دوام داشته باشد و سپس از بین برود.ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم، باید از خودمان و دیگران محافظت کنیم.

پروفسور دنی آلتمان، سخنگوی انجمن ایمونولوژی انگلیس و استاد ایمونولوژی در امپریال کالج لندن، گفت که این یافته ها بسیار هوشیار کننده و جدی است.

وی افزود: یافتن مواردی از این دست موجب تقویت این ایده می شود که با یک عفونت کشنده روبرو هستیم که ایمنی نسبتاً کوتاه مدتی را به دنبال دارد، شناسایی بهترین راهکارها برای ساخت واکسن می تواند بر این مشکلات و تحریک یک پاسخ ایمنی بزرگ، پایدار و بهینه، غلبه کند.

اسپانیا به شدت در معرض این بیماری همه گیر قرار گرفت و تاکنون 28385 کشته را به ثبت رسانده است، با این حال این کشور هنوز درگیر شیوع منطقه ای این بیماری است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/spanish-study-concludes-herd-immunity-is-not-feasible-to-stop-covid-19.html